Мапа ризиків – 2021: як перевірити партнерів і контрагентів

Ми - команда експертів широкого спектру, яких об’єднує багаторічний досвід, повага до закону та прагнення захищати постраждалих, а не задовольняти інтереси злодіїв.

Якщо передбачається велика угода

Плануючи велике фінансове вкладення або угоду, важливо заздалегідь оцінити всі ризики. Для цього використовується процедура duediligence – факт загальновідомий у великому бізнесі. Менш очевидним є інше: ризиків стає більше, а виявляти їх – важче

Раніше, приступаючи до перевірки об’єкта інвестування, вже заздалегідь можна було припустити, які загрози для інвестора в ньому містяться. Зрештою, у більшості компаній одні й ті ж слабкі місця – відсутність довгострокового планування, чіткого бачення щодо розвитку та просуванню продукту, слабкий операційний контроль. Рідше (але частіше, ніж хотілося б) спливають проблеми юридичного або податкового характеру. Наприклад, отримані нелегітимним шляхом права власності, некоректно оформлені договори оренди землі / приміщень, штрафи за несвоєчасну оплату податків тощо.

Такі речі з часом стають очікуваними, і тому – легко передбачуваними. Так було до 2020 року.

Пандемія COVID-19 внесла серйозні корективи. Карти ризиків змішалися. Сьогодні проблеми виникають раптово і відразу у великих кількостях. Особливо це було помітно в першій половині минулого року. Як їх своєчасно побачити і їм протистояти, пояснює Артем Ковбель, старший партнер VIGILANT RI GROUP, член наглядової ради GlobalSpirits, ТМ «Хортиця».

Які складнощі проявилися?

Карантин змусив багатьох працювати дистанційно і робити покупки через інтернет. Як наслідок, різко зріс рівень кіберзлочинності. Так, поліція Лондону за перший місяць локдауна отримала 3,916 заяв про кіберпорушення. Загальна сума понесених збитків склала £ 2,9 млн – на 72% більше, ніж місяцем раніше. Вражає, особливо, якщо згадати, що Лондон – один з фінансових центрів світу. Але навіть в більш скромній Україні рівень онлайн-злочинності, за даними Офісу Президента, зріс в квітні на 15%.

Поряд з цим глобальні ланцюжки виробництва і поставок відчули справжній колапс через закриття кордонів і заводів. Багатьом компаніям перші півроку доводилося буквально боротися за залучення нових постачальників в короткі терміни. У такій ситуації зазнали збитків усі пов’язані з виробництвом / постачанням тих чи інших товарів боку.

У 2020 році також стали приділяти більше уваги greencrimes – екологічним правопорушенням. Європейський Союз навіть включив їх в число ключових злочинів відповідно до 6-ї Директиви ЄС про боротьбу з відмиванням грошей (6AMLD). І не забудемо про зусилля на тлі пандемії протистоянні США і Китаю, що теж вносить серйозний елемент хаосу на світових ринках.

Все це означає лише одне: вести бізнес стало складніше. Знову.

Що необхідно брати до уваги?

При спробі увійти в нову нішу або укласти угоду з партнерами вже не можна покладатися на інстинкти (а такий підхід культивується багатьма керівниками) або обмежуватися перевіркою одних лише фінансових показників. Просто тому, що проблеми в буквальному сенсі ховаються під кожним каменем.

Уникнути їх допоможе тільки якісна перевірка. Партнерів, контрагентів, об’єктів для інвестування. Все, з чим потрібно мати справу, треба перевіряти. Досконально.

Інша справа, що якісний duediligence вимагає часу. У бізнесу його немає, і часто тому перевірка проводиться в стислій формі. Або ще гірше. Так, опитування 2020 Refinitivreport показав, що в епоху ковіда 43% угод укладається без проведення будь-яких елементів duediligence в принципі. Зараз компанії намагаються вижити і їм важливіше скоріше знайти партнерів і контрагентів, питання безпеки йдуть на другий план.

Це – великий ризик. Бізнесу потрібно знаходити баланс між безпекою та прагненням зробити якомога більше якомога швидше.

Які нові виклики приніс 2021-й?

У році, що наступив з’явилися нові «ризикові» завдання. На них слід звернути увагу всім – інвесторам, власникам, які планують великі угоди, фахівцям в області duediligence. Перелічимо основні з них:

Цифровізація. Тренд на дистанційну роботу і обслуговування набирає обертів. Тепер компанії повинні ще більше піклуватися про свою кібербезпеку. А ще – про те, щоб зробити свої товари / послуги максимально доступними онлайн. Те, як компанія розвиває обидва напрямки, вже показник її майбутньої успішності і навпаки.

Кредитування. Позики бізнес брав і раніше. Але в цьому році розміри і кількість виданих кредитів повинні різко зрости – компаніям же потрібно справлятися з наслідками пандемії. Така ситуація – хороший ґрунт для різного роду махінацій.

Наприклад, в США вже був скандал через те, що багато великих компаній отримали гроші, що призначалися малому бізнесу. Деяким під тиском громадськості навіть довелося повернути позики. Тому краще відразу перевірити які кредити і навіщо бере бізнес.

Корпоративне шахрайство. Ризик не новий – в компаніях крали завжди. Але в умовах кризи ймовірність прогледіти паршиву вівцю в отарі значно вище. А разом з цим – втратити значну частку прибутку.

Тому дуже важливо перед інвестуванням перевіряти як той чи інший бізнес бореться з корпоративним шахрайством, які інструменти використовує, на якому рівні система внутрішніх контролів, чи проводилася процедура форензік (інструмент боротьби з внутрішньокорпоративним шахрайством) і коли. В Україні з цим особливо погано.

Санкції. Зростання геополітичної напруженості, особливо між США і Китаєм, привів до збільшення санкцій по обидва боки. Великобританія, готуючись до Brexit, теж оголосила про низку санкцій у 2020 році і, ймовірно, не обмежиться тільки цим. Про Україну і говорити не треба: вітчизняне законодавство – суцільна бомба уповільненої дії.

Компаніям необхідно переконатися, що вони готові працювати в сформованих геополітичних обставин і не постраждають від претензій з боку світових урядів.

Всі вище перераховані фактори, в тому числі, розкриваються в ході Duediligence. У кризові часи, коли транзакційні витрати зростають через тотальну недовіру між бізнес-партнерами, ця процедура важлива як ніколи.

«Довіряй, але перевіряй» – ці знамениті слова президента Рональда Рейгана потрібно пам’ятати кожному бізнесмену, відриваючи новий бізнес.